Behoud van een goede gezondheid met vechtsporten

Beoefenaars van vechtsporten, gevechts- en zelfverdedigingssporten worden soms beschouwd als gewelddadige mensen, die er bewust mee instemmen om met hun gezondheid en die van anderen te spelen door het beoefenen van zeer operationele gevechtstechnieken die gericht zijn op het uitschakelen van een tegenstander.

Dit is a priori niet alleen karikaturaal en reductief, het is ook onjuist. Het positioneert de strijd als een doel op zich, terwijl het slechts een vehikel is met een groter doel: het verdedigen van zijn integriteit (zijn eigen integriteit, die van derden of een groep) tegen aanvallers die hem willen aanvallen.

3 pijlers kenmerken naar mijn mening de praktijk van de vechtkunst:

  • Zelfverdediging (behoud van uw gezondheid bij agressie van een derde partij)
  • Fysieke voorbereiding (van het versterken van het immuunsysteem tot het optimaliseren van de fysiologische capaciteiten van het lichaam)
  • Intern werk (welzijn en zelfvertrouwen).
goede gezondheid met vechtsporten

Gezondheid is de enige gemene deler van deze drie assen. Door zichzelf uit te rusten met de middelen om zichzelf te verdedigen, zorgt de beoefenaar ervoor dat hij zijn fysieke integriteit behoudt tegenover een persoon die hem bedreigt. Door het beoefenen van de fysieke en ademhalingsoefeningen die specifiek zijn voor de vechtkunsten, ontwikkelt de beoefenaar zijn of haar fysieke en emotionele potentieel. En door het beoefenen van gevechten, het overwinnen van zijn eigen angsten een voor een, zonder maskers of mogelijk valsspelen, verbetert hij zijn psychologische vaardigheden verder.

In dit artikel zal ik me richten op oefeningen die je fysieke capaciteiten op een natuurlijke manier optimaliseren en tegelijkertijd je gezondheid verbeteren. Al deze oefeningen voldoen aan 3 criteria die me in staat stellen om ze uit te voeren, zelfs als ik op zakenreis ben of als onderdeel van een drukke agenda:

  • Ze hebben geen apparatuur nodig,
  • Ze hebben geen ruimte nodig,
  • Ze kunnen in minder dan 15 minuten worden uitgevoerd.

Wat zijn de lichaamssystemen die door deze oefeningen verbeterd kunnen worden?

Als we het hebben over het verbeteren van de gezondheid, is het belangrijk om een globaal beeld te hebben van de verschillende systemen van het lichaam, zodat je het ene systeem niet weglaat of verbetert ten koste van het andere…. Dit zijn de systemen waar ik aan werk om mijn lichaam en mijn gezondheid te versterken:

  • Het skelet: botten, kraakbeen, gewrichten, gewrichten, ligamenten
  • Het spierstelsel: alle spieren
  • Het ademhalingssysteem: alle ademhalingswegen
  • Het cardiovasculaire systeem: hart en bloedvaten
  • Het zenuwstelsel: hersenen, waarnemingsorganen, neurale systeem, neurale systeem
  • Het endocriene systeem: hormoonafscheidingssysteem
  • Het immuunsysteem: het afweersysteem van het lichaam tegen agressie of disfunctie.

Het opstellen van een objectieve lijst van oefeningen die gedaan moeten worden om elk van deze systemen te verbeteren zou onzin zijn gezien de verscheidenheid aan beschikbare middelen. Ik zal u verschillende oefeningen geven door middel van 5 hoofdassen, niet exclusief maar weinig bekend en zeer effectief. Hun praktijk zal u algemene voordelen opleveren op de meeste van de bovenstaande systemen.

As 1 – Oefen langzame lichaamsgewichtsoefeningen om de spanning te verlichten, uw lichaam weer op te bouwen en uw lichaam te versterken.

Konstantin Komarov (System Expert, ex KGB, Doctor in de Gevechtspsychologie en Professionele Bodyguard voor Hoge Persoonlijkheden in Moskou) legt in zijn boek Systema – mijn leermethode – uit: “Eenmaal vastgebonden, functioneren de spieren niet meer optimaal en beperken ze de beweging en verliezen ze hun vermogen om te rekken. Om het probleem aan te kunnen, wordt de spier dus gedwongen om het probleem te “omzeilen”. Op hoge snelheid lijkt het misschien te werken. Bij hard werken gaan de spieren voorbij aan de spanningspunten en geven ze de indruk dat ze het werk vloeiend doen. Maar als u probeert dezelfde beweging met lage snelheid te herhalen, zult u het gebrek aan controle over uw spieren zien en voelen “struikelen” over de spanningsgebieden. Als we basisoefeningen doen met ons eigen lichaam op lage snelheid, kan het lichaam niet langer vals spelen. Hij moet zijn weg vinden in de hele beweging, van begin tot eind. Dit houdt in dat er door spanningsgebieden moet worden gewerkt, waardoor ze gedwongen worden om te bewegen, te openen en ze vervolgens te verwijderen”, waardoor het lichaam weer optimaal kan bewegen zonder interne weerstand.

De mobiliteit van het lichaam door deze oefeningen maakt ook de afzettingen van allerlei giftige stoffen vrij die zich over een lange periode hebben opgehoopt en draagt zo bij aan de geleidelijke wederopbouw van het lichaam.

Tot slot versterken deze zelfde langzame lichamelijke oefeningen het lichaam als geheel zonder zich uitsluitend op de spieren te richten. Zoals ik in mijn artikel The 4 Pillars of Battle Preparation heb uitgelegd, richten we ons vaak op spierontwikkeling en niet genoeg op het versterken van pezen (banden van bindweefsel die een spier aan een bot vasthouden en spierkracht overbrengen) en ligamenten (bindweefsel dat twee botten in een gewricht met elkaar verbindt of je interne organen op hun plaats houdt). Het zijn echter de pezen en banden die resistenter en vaster moeten zijn dan de spieren. In werkelijkheid vermoeien de spieren zich snel onder stress, terwijl een goede conditie van pezen en banden het mogelijk maakt om lang na het punt van maximale spiervermoeidheid te blijven werken. Organen die goed worden onderhouden door sterke banden zijn ook een factor in goede gezondheid, zoals we hieronder zullen zien.

Qi Gong-praktijken (gezondheidsgymnastiek van de traditionele Chinese geneeskunde die lichaam, adem en geest combineert) bevorderen de versterking van het lichaam in bijna immobiele houdingen. Het werk wordt meestal staand gedaan, als een in de grond gewortelde boom, met opgeheven armen. Deze houdingen bevorderen de ontspanning van het bekken en de schouders, het openen van de borst en de plexus, het ontspannen van de gewrichten en het versterken van de diepe spieren. Ze verminderen de stress op de inwendige organen en bevorderen een goede doorstroming van energie. De staande houding, met licht gebogen knieën, verhoogt ook de druk van de energie die terugkomt uit de voeten om het beter te regelen. Een studie gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift “Archives of Internal Medicine” heeft aangetoond dat de praktijk ook de cardiovasculaire gezondheid verbetert (of je nu in goede gezondheid bent of al een hartaanval hebt gehad), met name door het verlagen van cholesterol, triglyceriden en bloeddruk.

As 2 – Behoud van lichaamsflexibiliteit om de vitaliteit te behouden, gewrichten te ontlasten, organen en wervelkolom te versterken.

  • Flexibiliteit en gezondheid:

Oosterse gezondheidssystemen combineren gezondheid met het behoud van een goede vitale energie (Chi of Qi genoemd). Als we een analogie met de natuur trekken, zijn kinderen als jonge bomen, flexibel en vol energie, maar nog steeds zwak van structuur. Naarmate ze groeien, worden ze robuuster, maar verliezen ze hun flexibiliteit. Totdat het hetzelfde proces volgt als hout, dat flexibel is wanneer het groen is, maar bros wordt wanneer het hard is, en daarna sterft wanneer het droog wordt. Lao Tzu zei dat “Het ontwikkelen van chi betekent dat je zo flexibel wordt als een klein kind”. Chi ontwikkelen is het ontwikkelen van zijn flexibiliteit en het associëren met een goede lichaamsversterking zoals we hierboven hebben gezien. Maar bovenal maakt het werk van Chi het mogelijk om in te werken op de irrigatie, stimulatie en toniciteit van de interne organen en niet alleen op de spiertoniciteit.

  • Dierlijke bewegingen, mobiliteit en interne organen:

In de praktijk van de Systema laten we een grote ruimte voor individuele oefeningen gebaseerd op de bewegingen van dieren zoals de krokodil. Op de basis zijn deze bewegingen bedoeld om heimelijk te bewegen om zich onder vijandelijk vuur te ontwikkelen (de Systema werd geoefend door de voormalige elite Spetsnaz eenheden). Ze worden echter ook veel gebruikt om de heupen te verzachten, bewegingscoördinatie te ontwikkelen, spieren en pezen functioneel te versterken en een diepe massage van de interne organen uit te voeren om de gezondheid te verbeteren. Een goede uitvoering van deze oefeningen vereist ook een goede balans tussen spanning en ontspanning.

In zijn boek The Thirteen Treatises of Master Cheng ontwikkelt Man-Cheng (Tai Chi chuan Master) over dit onderwerp hoe de horizontaliteit van de wervelkolom van viervoeters hun gezondheid verbetert ten opzichte van de verticaliteit van de wervelkolom van de mens. Omdat deze dieren niet rechtop kunnen staan zoals mensen, hangen hun inwendige organen onafhankelijk van elkaar aan de wervelkolom.

Deze verticaliteit heeft echter vele voordelen. Kenji Tokitsu, specialist in Tai Chi Combat en Kiko (Japanse Qigong), legt in zijn boek La recherche du Ki dans le combat uit dat, in tegenstelling tot de schijn, de mobiliteitscapaciteiten van de menselijke wervelkolom veel groter zijn dan die van dieren, die toch een hoog golfvermogen hebben (katachtigen en vissen bijvoorbeeld). Maar de moderne mens heeft dit vermogen verloren en is geleidelijk aan geblokkeerd en verstard geraakt. Volgens hem stimuleert, reguleert, activeert en versterkt reptielachtige bewegingen niet alleen de wervelkolom, maar activeert en versterkt deze ook de slaapgedeelten van de hersenen, omdat het de hersenen zijn die het lichaam activeren. Door als een krokodil te kruipen, kunnen we het diepste reptielachtige deel van de hersenen stimuleren en sluimerende vitale functies in de moderne mens wakker maken, zoals het vermogen om ki (energie) uit te zenden.

  • Focus op de 5 Tibetaanse riten:

Er zijn veel yoga (bijv. begroeting in de zon) en Qi gong (bijv. draak, vogel, schildpad, berenbewegingen) oefeningen om lichaamsmobiliteit te ontwikkelen met bijzondere aandacht voor de wervelkolom. De 5 Tibetaanse riten zijn niet bekend. Dit zijn voorouderlijke oefeningen die afkomstig zijn uit kloosters die uit de Himalaya verwijderd zijn. Het is een set van 5 bewegingen die 21 keer herhaald moeten worden en die, in combinatie met de adem, het mogelijk maken om het lichaam soepel en sterk te houden na verloop van tijd. Ze maken het mogelijk om op een evenwichtige manier alle spierketens van het lichaam te mobiliseren en de 7 klieren van het endocriene systeem te activeren (geslachtsklieren, bijnier, alvleesklier, zwezerik, schildklier, hypofyse, pijnappelklier) die zelf het functioneren van het lichaam regelen. Het duurt slechts tien minuten om ze af te ronden en de voordelen van hun praktijk zijn al na minder dan een maand oefenen voelbaar.

As 3 – Praktijkgestuurde hyperventilatie met hyperontluchting

Ik heb het belang van de ademhaling al genoemd. Een minder bekende praktijk is die van gecontroleerde hyperventilatie, die gevonden wordt in pranayama oefeningen, de Wim Hof methode of de Afghaanse mars. Hoewel de vorm van de praktijk verschilt, zijn deze drie methoden gebaseerd op vergelijkbare fysiologische processen met betrekking tot volledige zuurstofvoorziening van het bloed en de cellen. De natuurlijke overoxygenatie als gevolg van de praktijk van deze methoden biedt met name de volgende voordelen:

  • Revitalisering van het lichaam,
  • Versterking van het immuunsysteem,
  • Vertraging van het verouderingsproces,
  • Celvernieuwing,
  • Ontgifting van het lichaam.

Bovendien combineren deze oefeningen vaak langzame, diepe ademhalingen of apneu’s die de longen en ademhaling versterken, het parasympathische systeem stimuleren, de bloedvaten verwijden, stress verminderen en de plasticiteit van ons zenuwstelsel verhogen.

Conclusie:

Gezond blijven is een noodzaak voor elke vechtsportbeoefenaar. De beste technische kennis van de wereld is tevergeefs als ons lichaam niet in staat is om ze uit te voeren en onze geest verlamd is, en een gevechtspraktijk die anders het lichaam voortijdig zou verslijten is naar mijn mening een complete onzin. Het ontwikkelen van mijn fysieke en mentale vermogens is vooral onderdeel van een proces van dankbaarheid naar het leven toe, dat mij een lichaam van uitzonderlijke “technisch karakter” heeft gegeven in vergelijking met welke menselijke technologie dan ook.

Het maakt ook deel uit van een meer globale manier om zichzelf te kennen en het potentieel te optimaliseren, om “een gezonde geest in een gezond lichaam” op een dagelijkse basis te behouden, daarom doe ik alleen natuurlijke oefeningen die niet alleen het spierstelsel ontwikkelen, maar ook de andere systemen die moeten worden versterkt om efficiënt en gezond te blijven na verloop van tijd. De voordelen benadrukken het ongelooflijke vermogen van de mens om met eigen middelen een goede gezondheid te behouden.